Marti1988
Użytkownik
Dołączył: 15 Gru 2007
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gr II :) <SIEWIERZ>
|
Wysłany: Śro 18:43, 02 Lip 2008 |
|
|
profilaktyka - zapobieganie
pedagogika specjalna-Maria Grzegorzewska
pedagogika resocjal - 1971 książka "pedagog. resocjal" Czapowa i Jedlewskiego
M. Grzegorzewska jako pierwsza wprowadziła termin jednostki niedostosow społ w 1959r
pedagogika dzieli się na pedagogo ogólna, teorie wychowanie, teorie nauczania i teorie organizacji oświaty. Te 4 kierunki łącza sie w pedagogike specjalną
pedagogika resocjal - ma charakter wychowaw dlatego że jej przedmiotem zainteresowań sa defekty i niedorozwój zachowan i postaw ktore zaistniały z powodu dysfunkcji srodowiska społ - kulturowego powodujac zjawisko desocjalizacji. Zajmuje sie wychowaniem młodziezy niedostosowanej społ czyli modyfikowaniem tych zahowan które okreslane sa jako niekorzystne, szkodliwe i patologiczne. Umocowana jest w teorii wychow gdyz zajmuje sie patologicznym zachowaniem i jego naprawą
Wychwanie resocjalizacyjne - eliminowanie względnie trwałych negatywnych ustosunkowań do oczekiwań społe, negatywne ustosunkowania to nieprzestrzeganie norm społ, zywczajów, obyczajów; zachowania negatywne społ sa rezultatem negatywnych doswiadczen społ jednostki czyli efektem przebiegu i niedostatków procesu socjalizacji. Polega ono na zmianie zachowan czyli na względnie trwałym oddziaływaniu na psychiczne procesy regulacji czynnosci tak aby wywołac zmiane która ma eliminowac rekacje negatywne na te naciski społ, które wyrażają interesy społ reprezentowane przez wychowawce.Wazna zasada resocjal jest zasada akceptacji
Przedmiotem resocjal jest rzeczywistość wychowawcza czyli całokształt czynników składających suie na strukture i przebieg procesu wychowaw
dwa sposoby przedts rzeczywistosci wychow
1. prezentacja analityczna - zbiór obiektow (wychowawcy i wychowankowie) lub faktów wychowawczych, sa tez czynniki determinujące przebieg i strukture procesu wychowaw a takze metody i techniki organizowania sytuacji wychowaw
2. prezentacja syntetyczna - system wzajemnie sprężonych faktów i obiektów tworzących układ wychowawczy okreslony odnośnie struktury i funkcji jakie ma realizowac
podagog resocjal korzysta z dorobku nauk: psychologi rozwojowej, psychologi klinicznej, filozofii, etyki, biologi, socjologi
prakseologia- daje wymierne korzysci w zakresie uścislania pojęć, precyzowania terminologii pedagog, systematyzowania działan wychow, nazywania ich, klasyfikowania, konstruowania systemu zalecen metodycznych
w obrebie pedagog resocjal wyróżniamy 3 zasadniczne działy:
1. teoie wychow resocjalizującego - zespół twierdzen o zaleznosciach w procesie resocjalizacji pomiedzy faktem wychowaw a ich uwarunkowaniem
2. teleologia wychowania - gromadzenie wiedzy o warunkach prawidłowego i patologicznego funkcjonowania człowieka w okresie rozwoju w celu diagnozy
3. metodyka wychow resocjalizujacego - koncentruje sie na technikach, metodach i srodkach realizacji zalecen praktycznych formułowanych przez teorie wychow czyli zajmuje sie projektowaniem optymalnych sposobów oddziaływania naosoby z zaburzeniami przystosow społ.
To jest I wykład z resocjal... sorki za ewentualne błędy
Post został pochwalony 1 raz
|
|