Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kameleonxx1
Administrator
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ZAWIERCIE ==> GR 2
|
Wysłany: Wto 10:36, 15 Sty 2008 |
|
|
Witam, ma ktoś może opracowane ładnie i krótko kierunki w pedagogice? te co mają być na ostatnim i najbliższym kolokwium?
Ja wrzucam 10 szkół alternatywnych w których brakuje tylko jednej czwartej , ale może sie gdzieś znajdzie na necie , albo jak ktoś ma to też niech tutaj wklei..
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
ps. chyba każdy wie jak zapisać na dysku te szkoły?? jesli nie to na wszelki wypadek napisze = prawym przyciskiem i zapisz obrazek jako...
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez kameleonxx1 dnia Wto 10:39, 15 Sty 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
gwendolyn
Użytkownik
Dołączył: 08 Sty 2008
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice, gr. 8
|
Wysłany: Wto 18:38, 15 Sty 2008 |
|
|
jakie kierunki obowiązują na kolokwium z pojęć i systemów??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Marcin
Użytkownik
Dołączył: 14 Gru 2007
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsko-Biała Gr. I
|
Wysłany: Śro 21:36, 16 Sty 2008 |
|
|
Komu miałem wysłać szkołe sjudaka bo nie pamiętam://
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kameleonxx1
Administrator
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ZAWIERCIE ==> GR 2
|
Wysłany: Śro 23:29, 16 Sty 2008 |
|
|
Nie wiem jakie obowiązują te kierunki.. Marcin orientujesz sie może? a jak nie to niech ktoś pomoże
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Marcin
Użytkownik
Dołączył: 14 Gru 2007
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsko-Biała Gr. I
|
Wysłany: Śro 23:35, 16 Sty 2008 |
|
|
Kierunki pedagogiczne:DD
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Marcin
Użytkownik
Dołączył: 14 Gru 2007
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsko-Biała Gr. I
|
Wysłany: Śro 23:50, 16 Sty 2008 |
|
|
1) Pedagogika psychologiczna
a)funkcjonalizm -założenia (naturalizm i pajdocentryzm)
b)założenia ruchu nowego wychowania
c)założenia chyba progresywistycznej Deweya
d)założenia pedagogiki behawioralnej
2)założenia socjologizmu pedagogicznego
3) Pedagogika kultury
4)Antypedagogika
7)Szkoły alternatywne: Summerhill -szkoła swobodnego wychowania
Decroly`ego -szkoła dla życia przez życie
Freineta
Sjudaka
Poststeinerowska Hiberniaschule
Żeby zaliczyć kolosa to trzeba odpowiedzieć przynajmniej na 3 pytania,
Notatki z lekcji chyba nie musze pisać bo pewno to wszyscy mają
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
gwendolyn
Użytkownik
Dołączył: 08 Sty 2008
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice, gr. 8
|
Wysłany: Czw 12:34, 17 Sty 2008 |
|
|
dzięki wielkie o to chodziło mi
w prawdzie nas inne szkoły obowiązują ale to akurat wiem jakie
pozdro
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Marcin
Użytkownik
Dołączył: 14 Gru 2007
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsko-Biała Gr. I
|
Wysłany: Czw 13:35, 17 Sty 2008 |
|
|
spoczko:) owocnej nauki:ppp
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Marcin
Użytkownik
Dołączył: 14 Gru 2007
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsko-Biała Gr. I
|
Wysłany: Czw 20:34, 17 Sty 2008 |
|
|
Ma ktoś regółki tych pojęć co mieliśmy sobie poszukać w książce Stefana Wołoszyna?!?!?!?!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kameleonxx1
Administrator
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ZAWIERCIE ==> GR 2
|
Wysłany: Sob 12:27, 19 Sty 2008 |
|
|
Pojęcia są w wikipedii chyba najkrócej i najprosciej opisane
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kameleonxx1
Administrator
Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ZAWIERCIE ==> GR 2
|
Wysłany: Sob 14:13, 19 Sty 2008 |
|
|
Antypedagogika - nurt w pedagogice negujący tradycyjną formę wychowania opierającą się na zasadzie "sterowania" życiem dziecka.
Antypedagogika w założeniu oddaje wolność do samodecydowania o sobie dziecku, a rolę nauczyciela sprowadza do "przewodnika" w myśl zasady lepiej wspierać zamiast wychowywać. Podstawowym warunkiem tego wspierania jest jego dobrowolność. Zdaniem antypedagogiki, dominującą w obecnym wychowaniu rolę wychowawcy i zasadę wychowawca wie lepiej niż wychowanek, co jest dla niego dobre, należy zastąpić prawem dziecka do wyboru opartym na zaufaniu, że wybierze ono dobrze, bo wychowanek wie lepiej niż wychowawca, co jest dla niego dobre.
Antypedagogika upomniała się o takie wartości jak:
* wolność;
* równość;
* przyjaźń;
* samostanowienie;
* odpowiedzialność każdego za siebie samego.
Pedagogika kultury — dział pedagogiki, którego zadaniem jest kształcenie osobowości przez dobra kultury. Człowiek tworzy kulturę, ale i kultura tworzy człowieka, dlatego potrzebne jest zarazem wychowanie do kultury, jak i przez kulturę. Przez to człowiek odróżnia się od innych stworzeń i staje się człowiekiem.
Podstawowym zadaniem pedagogiki kultury jest badanie zjawisk i nurtów kultury: rozpoznawanie ich, ocenianie, by w końcu wyciągać z nich wnioski do wychowania. Istotnym zadaniem jest również takie przygotowanie wychowawców, by mogli wychować młodzież do mądrego korzystania z kultury, do rozróżniania destrukcyjnych i konstruktywnych elementów kultury, oraz by mogli tworzyć kulturę opartą na wartościach wyższych.
Pedagogika kultury kształtuje człowieka w trzech wymiarach: rozumienia dziedzictwa kulturowego, umiejętności wykorzystywania go w życiu codziennym i tworzeniu kultury dla przyszłych pokoleń.
Jednym z zadań pedagogiki kultury jest badanie współczesnych nurtów kulturowych i wyciąganie z nich wniosków dla pedagogiki.
Wychowanie „wolne” jest zgodne z naturą człowieka . Wszelkie ograniczenia tej natury jest wypaczeniem istoty ludzkiej . Dlatego tez wychowanie dziecka powinno odbywać się w tle przyrody i jej życia.
Założenia socjologizmu pedagogicznego
Założenia – koncepcja ta opierała się na determinizmie środowiskowym, a mianowicie na przekonaniu, że każdy osobnik żyjący jest określony przez zewnętrzne warunki życiowe, warunki środowiskowe, od których jest ściśle uzależniony.
Założenia pedagogi behawioralnej
Zasadnicze znaczenie przywiązuje się nie do wrodzonych zadatków i instynktów, lecz do wychowania, którego wynikiem powinny być wszystkie pożądane reakcje jednostki. U podstaw tych teorii leży teza o środowiskowym uwarunkowaniu postępowania człowieka. Behawioryzm we współczesnej psychologii wyrósł głównie z badań eksperymentalnych nad zwierzętami i małymi dziećmi. Przedmiotem psychologii behawiorystycznej nie jest dusza, świadomość, czy umysł lecz jedynie zachowanie się człowieka tzn. zespół reakcji dostępnych obiektywnej obserwacji.
Założenia progresywizmu :
Zgodnie z założeniami progresywizmu ,,dziecko staje się słońcem, wokół którego krążyć mają poczynania wychowawcze" .
J. Dewey - w swojej szkole - laboratorium dążył do tego, by proces kształcenia i wychowania uaktywniał dzieci, by odwoływał się do ich zainteresowań i doświadczeń, by uwzględniał istniejące między nimi różnice.
Założenia ruchu nowego wychowania - chyba to (?)
Ruch Nowego Wychowania w swym założeniu dążył do indywidualizmu i swobody w wychowaniu dziecka. Ruch ów kształtowali głównie Henri Bergson i John Deway - myśliciele i filozofowie oraz pedagodzy: Alfred Binet, Owid Decroly, Adolphe Ferriere, Maria Montessori, Stanley Hall i inni. Założenia teoretyczne Ruchu Nowego Wychowania zawierały elementy wychowania estetycznego i podkreślały jego wartości.
Funkcjonalizm
FUNKCJONALIZM – od niego zaczyna się nowoczesna antropologia. Powstał w latach 20-stych XX wieku. Zrodził się w Wielkiej Brytanii za sprawą B. Malinowskiego i A. Radcliffe-Brown.
Początek funkcjonalizmu wiąże się z książką Malinowskiego „Argonauci zachodniego Pacyfiku”.
Podstawowe założenia funkcjonalizmu:
* sprzeciw wobec propozycji ewolucjonistycznych jako spekulatywnych;
* sprzeciw wobec kierunków kulturowo-historycznych w antropologii (dyfuzjonizmu) ze względu na przypisywanie przez nie ważnej roli formom wytworów kulturowych przy ignorowaniu ich funkcji;
* nacisk na badania empiryczne (obserwacja uczestnicząca);
* traktowanie kultury jako narzędzia zaspokajania ludzkich potrzeb (mechanizm adaptacyjny);
* traktowanie społeczeństwa jako organizmu złożonego z części, z których każda pełni określoną rolę z punktu widzenia zapewnienia optymalnej adaptacji; naczelne pytania funkcjonalizmu dotyczyły wzajemnych funkcjonalnych związków między elementami kultury oraz tego, w jaki sposób te elementy przyczyniają się lub umożliwiają utrzymanie się całości, której są częściami;
* determinizm ekologiczny.
Podstawowym założeniem funkcjonalizmu stało się przekonanie, że ludzka kultura jest złożoną wielowymiarową całością, której istnienie i funkcjonowanie analizować można w perspektywie synchronicznej, w kategoriach wzajemnych związków i współzależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi dziedzinami działalności kulturowej. Inaczej mówiąc, podstawowym problemem badawczym dla funkcjonalistów jest opisanie mechanizmu funkcjonowania danej kultury.
Pajdocentryzm (gr. pais – dziecko, łac. centrum – środek) – kierunek pedagogiczny przyznający dziecku centralną pozycję w procesach edukacji i opierający ten pogląd na przekonaniu o względnej doskonałości jego zadatków wrodzonych. Dlatego pajdocentryzm traktuje wychowanie jako samą tylko opiekę nad samorzutnym rozwojem dziecka, do którego należy dopasować programy, metody i organizacje pracy dydaktyczno-wychowawczej. Jednocześnie pajdocentryzm nie docenia roli nauczyciela i społecznych uwarunkowań edukacji.
Naturalizm (fr. naturalisme) - kierunek oparty na założeniu, że praca wychowawcza jest najbardziej skuteczna, gdy się ją przystosowuje do natury dziecka. Nazywany jest również bioetyką.
a) biologizm
• utożsamianie społeczeństwa z organizmem żywej istoty
• pojmowanie człowieka jako cząstki natury, człowiek zdeterminowany jest przez prawa natury
• pojmowanie życia jako wiecznej walki o byt
Na razie tyle znalazłem i chyba to wszystko.. jesli coś pominąłem albo jest coś źle to piszcie
Post został pochwalony 2 razy
Ostatnio zmieniony przez kameleonxx1 dnia Sob 15:56, 19 Sty 2008, w całości zmieniany 9 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Marti1988
Użytkownik
Dołączył: 15 Gru 2007
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gr II :) <SIEWIERZ>
|
Wysłany: Sob 22:00, 19 Sty 2008 |
|
|
hehe szkoda że nie dałes to w prostszym języku
a pajdocentryzm to to samo co naturalizm tak mowiła p Gawlik
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Marti1988
Użytkownik
Dołączył: 15 Gru 2007
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gr II :) <SIEWIERZ>
|
Wysłany: Sob 22:03, 19 Sty 2008 |
|
|
i przy okazji... w piątek na konsultacjach jeden facet pisał z pojęć u p Gawlik... i było
1. porównaj pedagogike socjologiczną i naturalizm (czyli pajdocentryzm)
2. pedagogika behawioralna
3. szkoła summerhill
a na kolosie maja byc dwie grupy... więc moze któras to będzie miała
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Aurelya
Użytkownik
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 23:12, 19 Sty 2008 |
|
|
ja dzisiaj pisałam i miałam:
1.omów założenia pedagogiki kultury
2. porównać socjologizm pedagogiczny i behawioryzm
3. porównać summerhill i steinera
4. założenia neturalizmu
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Marti1988
Użytkownik
Dołączył: 15 Gru 2007
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gr II :) <SIEWIERZ>
|
Wysłany: Sob 23:25, 19 Sty 2008 |
|
|
czyli powtarza sie summerhill ten behawioryzm , pajdocentryzm i socjologizm pedagogiczny...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|